Een ambachtelijk vak wat al 3 generaties lang met passie wordt bedreven. In deze tijd van goedkoop gemak zou je bijna vergeten hoe vlees en gevogelte hoort te smaken. Met dieren die een goed leven hebben gehad maken zij de klanten blij, want dat proef je.
Het is 1936 wanneer Jan de Haas besluit een slagerij te bouwen en, later dat jaar, zouden de andere twee broers Wim en Bart de keuze maken het over te nemen. Er waren in die tijd veel huisslachtingen maar er was wel veel vraag naar dik vet spek. Ze verkochten er alleen rundvlees en varkensvlees. Het hele varken, van poten tot reuzel werd verkocht. Zoals dat ging in die tijd, was zoon Wim de logische opvolger om met de geleerde en afgekeken ambachten van zijn vader de slagerij voort te zetten. Het is 1971 wanneer hij de slagerij overneemt. En met succes. 4 Jaar later verhuisde de winkel naar de zijkant van het huidige pand. Varkens, runderen en af en toe een lam werden nog steeds verkoop klaar gemaakt in hun eigen slachterij. Mooie jaren en gezinsuitbreiding volgden en het werd tijd voor een nieuwe stap. Ruim 12 jaar later, in 1987, volgde een grondige verbouwing om ruimte te bieden aan een veel uitgebreider assortiment en in 1996 werd het tijd voor zoon Pieter het stokje over te nemen. Voor wie rekenen kan heeft ook Pieter wat te vieren want hij zit inmiddels 20 jaar in het slagersvak en werkt samen met zijn vrouw Marleen en hun team naar een eeuw Slagerij de Haas toe.
Als je zoveel jaar bestaat ontwikkel je natuurlijk specialiteiten waar mensen van heinde en verre speciaal voor langskomen. Pieter; ‘Wij staan in de weide omtrek bekend om onze huisgemaakte ambachtelijke worsten. Nog steeds staat mijn vader, Wim, 2 dagen in de week met veel plezier in onze worstenmakerij worsten te draaien volgens ons familiereceptuur. Voor bij de borrel of bij de stamppot, er is genoeg keuze’.
‘Wat slagerij de Haas uniek maakt is dat we een dorpse slagerij zijn. Een familiebedrijf die tijd vrijmaakt voor de klant. Er is tijd voor een praatje en dat wordt erg gewaardeerd’, verteld Pieter. Er is de afgelopen jaren natuurlijk veel veranderd. Neem nu het assortiment. Ook vrouwen gingen werken en we werden steeds drukker met zijn allen. De Haas speelde handig in op het tijdgebrek en gemak wat volgde en breidde zijn assortiment uit. Een enorm ruime keuze in huisgemaakte kant en klaar maaltijden en complete barbecue schotels sieren inmiddels hun toonbank en de website waar je alles handig bestellen kan. ‘Want ook hierin gaan we met onze tijd mee’, lacht Marleen. ‘Zo hebben we ook een eigen Facebook pagina waar bijvoorbeeld winacties en aanbiedingen op gedeeld worden’.
‘Er breekt een aangenaam drukke tijd voor ons aan. We zijn bezig met een nieuwe verfrissende website en krijgen een andere bestelbus in een nieuw jasje.